Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Omdat we in het dagelijks leven vaak spanningen vasthouden in het lichaam is het goed hatha yoga te doen. 

Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen.

Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.
Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.
Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker.
De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Allereerst een goed en gezond 2018 gewenst. Ook dit jaar zal ik weer verschillende yoga oefeningen beschrijven zodat je deze rustig kunt doorlezen en beoefenen.

Vooroverbuiging en schouderoefening

Je staat recht op. Breng dan de benen in een grote spreidstand op de mat. De beide voeten wijzen met de tenen naar voren.

Vouw dan nu beide handen op de rug en strek de armen. Eerst adem je in en op de volgende uitademing buig je van uit het bekken naar voren met een rechte rug. De armen liggen nu gestrekt op de rug. Je maakt een hoek van 90 graden. Adem in deze houding rustig in en uit. Hou je hoofd in het verlengde van de rug.

Na een aantal ademhalingen laat je nu het bovenlichaam verder naar voren vallen en laat je armen naar voren vallen, zoals op de afbeelding. Adem rustig in en uit en probeer bij elke uitademing meer te ontspannen.

Wil je de oefening afbreken breng dan de armen met de in elkaar gevouwen handen weer naar de rug. Breng op een inademing de ruggewervel weer omhoog in een hoek van 90 graden. Vervolgens breng je het bovenlichaam en je hoofd recht omhoog op een inademing. Laat de handen uit elkaar glijden en breng de beide benen weer naar elkaar toe zodat je rechtop staat.